PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2015-11-17
Czy warto modernizować stary dom typu kostka?
Wywiad z architektem Przemysławem Lisieckim i projektantem wnętrz Elżbietą Kuźniacką nt. modernizacji domu przy ul. Zielonej w Warszawie.

OKNOPLAST Sp. z o.o.
Ochmanów 117
32-003 Podłęże

tel. 12 279 71 71
fax 12 279 71 72
biuro@oknoplast.com.pl
www.oknoplast.com.pl

» więcej o firmie

Unowocześnić czy zbudować od nowa? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli domów z czasów PRL-u. Jak przekonuje architekt Przemysław Lisiecki, kusząca wizja modernizacji budynku z lat 60. może przynieść bardzo zadowalające efekty. W każdym projekcie kluczowa jest jakość wizji architektonicznej. Bez niej zostaje nam otoczenie pozbawione duszy, które nie inspiruje i nie stymuluje mieszkańców. Jaka była podstawowa idea architektoniczna modernizacji domu kostki? Jakie założenia przyświecały temu przedsięwzięciu?

Jako architekt zawsze biorę najlepsze wartości, które zastaję w inwestycji, jeżeli chodzi o modernizację budynku, czyli staram się dopasować do tego kontekstu, który był kiedyś wymyślony przez innych architektów. Uczono mnie tego, żeby mieć pełen szacunek do pracy wcześniejszych twórców, ale też do całego kontekstu, otoczenia budynku, w tym do innych budynków. Przy modernizacji staraliśmy się trzymać wizji towarzyszącej twórcom tego domu. Innymi słowy chcieliśmy - szczególnie w formie zewnętrznej - zostawić jak najwięcej z tego, co powstało w latach 60. Zależało nam na unowocześnieniu tego budynku, ale z szacunkiem dla pierwotnego zamysłu twórców.


Typowe domy kostki z czasów PRL-u są niewątpliwie wyzwaniem dla kreatywnych działań projektowych. Z drugiej strony projekt adaptacji i rozbudowy domu kostki wymaga zazwyczaj przezwyciężenia różnych problemów. Jakie one były w Państwa przypadku? Jakie ograniczenia zdeterminowały Państwa proces projektowy?

Największym wyzwaniem było dla nas niejako zbudowanie tego domu od początku i zaadaptowanie go do naszych potrzeb i wizji. Budynek został zmodernizowany właściwie w 90%. Odtworzyliśmy go od stanu, w którym równie dobrze można było go wyburzyć i zbudować od początku. Zależało nam jednak na cegle rozbiórkowej, z jakiej powstał. Wyzwaniem był też zastany przez nas podział pomieszczeń. Jednak do wszelkich ograniczeń przestrzennych podeszliśmy w sposób twórczy - wykorzystaliśmy potencjał tego domu. Zastosowaliśmy zatem nieco inny podział przestrzeni, który odpowiada współczesnemu użytkownikowi, czyli np. kuchnię otwartą na salon. Trzon budynku pozostał bez zmian - nie przerzucaliśmy klatki schodowej na drugą stronę, nie zmienialiśmy układu schodów.

Prosta forma domu kostki jak żadna inna otwiera wiele możliwości zmian. Ten typ architektury daje m.in. znacznie większy wybór kształtów okien niż architektura tradycyjna. Odpowiednio zaprojektowane na elewacji okna mogą całkowicie zmienić jej wygląd, nadając kostce charakter nowoczesnej willi. Jak to wyglądało w Państwa przypadku?

Jak wspomniałem, już na etapie projektu modernizacji zdecydowaliśmy się nie ingerować zbytnio w elewację budynku poprzez zmianę otworów okiennych - zwłaszcza od frontu. Zostawiliśmy zatem pierwotne miejsca i rozmiary okien, a także ich kolorystykę. Wprawdzie był pomysł, żeby w kuchni zamontować okna białe od zewnątrz i czarne od środka, ale ostatecznie zostaliśmy przy całych białych oknach kuchennych. Za to drzwi przesuwne prowadzące na taras, poprzez które chcieliśmy wpuścić więcej światła do wnętrza są w kolorze grafitowym.

Wyjątek stanowią drzwi harmonijkowe ALUHAUS zamontowane w miejscu, w którym wcześniej na poziomie piwnicy były drzwi garażowe. W miejscu dawnego garażu jest obecnie pokój do pracy, z którego jest bezpośrednie wyjście na patio.


Kiedyś okno traktowane było tylko jako element oddzielający przestrzeń zewnętrzną od wewnętrznej. Dziś, zgodnie z trendami, architekci zaczęli traktować okna jako element wyposażenia wnętrza, który powinien być spójny z estetyką projektowanej przestrzeni. Czy zgadza się Pan z tym stwierdzeniem?

Zdecydowanie tak. Zawsze staram się zaczynać projektowanie domu od wewnątrz - z uwzględnieniem rodzaju i przeznaczenia pomieszczeń oraz tego, na co jest z nich widok. Podejście to ma szczególnie ważne znaczenie w przypadku wyboru okien.

Wielu architektów skupia się na wyglądzie elewacji - w rezultacie w ich projektach w salonie są często mniejsze okna niż np. w łazience - bo tak akurat pasuje twórcom do koncepcji bryły i elewacji budynku. Moim zdaniem ważna jest - obok strony estetycznej - przede wszystkim funkcja użytkowa okna. Wychodzę z założenia, że większość czasu spędzamy wewnątrz budynku, i to, co i w jaki sposób widać przez okna liczy się nie mniej, niż wygląd domu z zewnątrz, który oczywiście powinien budzić pozytywne emocje i być wysmakowany, ale to dom jest dla człowieka, a nie człowiek dla domu.

Nowoczesne rozwiązania okienne i drzwiowe dają architektom duże pole do popisu, ale warto zawsze stosować je w sposób przemyślany. Okno jest dziś bez wątpienia ważnym narzędziem w rękach architekta, ale trzeba umieć z niego korzystać.

Designerskie meble, stylowe dodatki i sztuka młodych projektantów. Rozumiem, że przy wyborze okien również brali Państwo pod uwagę nowoczesne rozwiązania, spójne z charakterem wnętrz. Co zadecydowało o wyborze okien OKNOPLAST? Czym się Państwo kierowali? Na czym Państwu zależało?

Zdecydowaliśmy się na wybór marki OKNOPLAST z kilku powodów. Przede wszystkim OKNOPLAST to polska firma z tradycjami, polecana przez fachowców. Poza tym doceniliśmy przejrzystą ofertę oraz konkurencyjne ceny. Dodatkowo w przypadku drzwi harmonijkowych ALUHAUS był to jedyny tego rodzaju model, na jakim nam zależało, dostępny na rynku.


O jakości i odbiorze architektury decydują materiały i detale. Współczesne technologie dają wiele możliwości w tym względzie. Jakie są przykłady zastosowania nowości z korzyścią dla formy i wygody w Państwa domu?

Czas biegnie do przodu, więc potrzeby i standardy ludzi się zmieniają - inne były w latach 60, inne są obecnie, więc i funkcja tego budynku została w pewien sposób dopasowana do współczesnego człowieka. Stąd też system inteligentny, odkurzacz centralny, podgrzewane podłogi i inne różnego rodzaju nowinki technologiczne.

Razem z Elżbietą Kuźniacką, projektantem wnętrz, stworzyliśmy przestrzeń minimalistyczno-modernistyczną, której dodatkowej subtelności nadają stylowe lampy, dywany czy detale dobrane przez Elżbietę.

To, że jest to nasz wspólny dom nie do końca ułatwiało sprawę. Z jednej strony nie mieliśmy żadnych ograniczeń, narzucanych zazwyczaj przez inwestora, z drugiej przy niektórych rozwiązaniach musieliśmy wypracować wspólny konsensus - jak choćby przy wspomnianym kolorze okien kuchennych. Najważniejsze jednak, że udało nam się osiągnąć zamierzony efekt. Niewykluczone również, że zaangażujemy się w podobny projekt w przyszłości, bo poza ciężką pracą była to dla nas wielką przygoda, która dała nam mnóstwo frajdy i satysfakcji.




OKNOPLAST to międzynarodowa firma, należąca do ścisłej czołówki producentów okien i drzwi z PVC w Europie. Firma prowadzi działalność na 10 rynkach: Austrii, Czech, Francji, Niemiec, Polski, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Włoch i Węgier. W krajach tych spółka posiada rozbudowaną sieć ponad 1800 partnerskich salonów sprzedaży. Firma została uhonorowana przez ambasadę RP we Francji, jako „Najlepszy Polski Exporter" produktów do tego kraju.

Od stycznia 2012 OKNOPLAST jest Top Sponsorem włoskiego klubu Inter Mediolan. Od sezonu 2009/2010 roku firma jest głównym sponsorem pierwszoligowej drużyny Puszcza Niepołomice. OKNOPLAST wspiera także Akademię AS Progres, pod patronatem Jerzego Dudka, organizującą zajęcia sportowe dla dzieci. Działania marketingowe firmy zostały docenione w prestiżowych konkursach m.in. Impactor, czy The Champs Awards.

W czerwcu 2013 roku firma ogłosiła utworzenie Grupy OKNOPLAST, w skład której wchodzą trzy firmy: OKNOPLAST, WnD i Aluhaus. Pozwala to na jeszcze większe zróżnicowanie oferty produktowej i jej precyzyjne dopasowanie do potrzeb klientów. OKNOPLAST działa w segmencie Top Premium. W portfolio firmy znajdują się okna i drzwi zewnętrzne PVC, rolety oraz szeroka gama dodatków i akcesoriów. Spółka uruchomiła również produkcję własnych pakietów szybowych. Jako jedna z nielicznych firm OKNOPLAST oferuje autorskie rozwiązania, dostępne wyłącznie pod własną marką m.in. zastrzeżone wzorem wspólnotowym kształty profili okien z serii Platinium i Winergetic Premium oraz klamki i okucia z serii dESIGN+.Produkty firmy charakteryzują się zaawansowanymi rozwiązaniami w dziedzinie energooszczędności oraz najwyższą precyzją i niepowtarzalną estetyką wykonania. WnD zajmuje się produkcją okien z segmentu ekonomicznego plus - o niższej cenie, ale wysokiej jakości. Siedziba firmy wraz z biurem, halami produkcyjnymi i magazynami o łącznej powierzchni 13 000 m² znajduje się w Rąbieniu pod Łodzią. Trzonem działalności Aluhaus są natomiast aluminiowe okna, drzwi wejściowe, fasady i ogrody zimowe. Produkty firmy nabyć można na terenie całej Polski.

W trakcie swej kilkunastoletniej działalności, OKNOPLAST wypracował pozycję firmy wytyczającej nowe trendy, marki, która stała się synonimem najwyższej jakości. Jako pierwszy w Europie wdrożył nowe, innowacyjne rozwiązania, które obecnie funkcjonują, jako standardy w całej branży okien PVC, m.in. pięciokomorowy profil, szyba U=1,0, niski próg z PVC do okien balkonowych, czy też brązowa uszczelka z EPDM. W ostatnim czasie firma jako pierwsza wprowadziła tak unikalne produkty jak okno ColorFull czy Winergetic Premium Passive z barierą termiczną SpaceBlock, w której wykorzystano m.in. aerożel - materiał izolacyjny wykorzystywany przy budowie statków kosmicznych.

Siedziba OKNOPLASTU zlokalizowana jest w Ochmanowie pod Krakowem. Tam też znajduje się biuro spółki oraz centrum logistyczne wraz z kompleksem produkcyjnym o powierzchni 38 100 m2. Globalna liczba klientów przez 19 lat działalności przekroczyła 1,1 mln. Aktualnie w firmie pracuje ponad 1000 osób.

Produkowane przez OKNOPLAST okna i drzwi spełniają najwyższe standardy jakości i ekologii. Firma posiada Certyfikat Q-Zert wydany przez rygorystyczny Instytut Ift Rosenheim, który poświadcza zgodność produkcji z wymogami europejskiej normy EN 14351-1:2006. Uprawnia to OKNOPLAST do oznakowania swoich wyrobów symbolem CE. Firma została odznaczona również certyfikatem „Zielone okno", potwierdzającym, że produkt nie zawiera rtęci, a w konsekwencji nie wpływa negatywnie na zdrowie i środowisko.

O wysokiej jakości wytwarzanych produktów świadczą również liczne nagrody przyznane firmie i jej produktom. Były to m.in.: Godło Promocyjne „Teraz Polska", „Budowlana Marka Roku 2013", „TopBuilder 2013", „Lider Rynku 2012", Premium Brand 2011 dla najbardziej cenionej marki czy „Złoty Laur Klienta 2011".

OKNOPLAST przykłada szczególną wagę do niesienia pomocy osobom najbardziej potrzebującym. Firma angażuje się w akcje mające na celu wspieranie najmłodszych. Wśród organizacji, którym OKNOPLAST pomaga jest Stowarzyszenie „U Siemachy". Firma wspiera je finansowo, pomagając dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. Finansuje między innymi wakacje dla najmłodszych z Ośrodków Stowarzyszenia oraz przekazuje środki na remonty potrzebnych pomieszczeń.

źródło: Oknoplast